joi, 23 noiembrie 2006

Revista Capital



Pentru a încheia o poliţă, nu mai trebuie să te deplasezi la sediul unui asigurător. Poţi intra pe un site specializat, alegi produsul dorit şi plăteşti prin card, în sistem e-payment. În prezent, cel puţin cinci brokeri şi doi asigurători oferă poliţe online, cu plata direct pe internet.

Acasă, în halat şi papuci, sau la birou, între două şedinte, un proprietar de maşină care vrea o asigurare RCA sau un turist care doreşte o asigurare medicală poate accesa internetul pentru a-şi alege produsul vizat. Majoritatea firmelor de asigurări oferă servicii interactive online, cum ar fi calcularea primelor sau preluarea cererilor de asigurare. Nu la fel de numeroşi sunt cei care permit plata poliţelor prin sistem electronic de tip e-payment.
Deşi vânzările online au un potenţial imens şi pot fi o nişă pentru firmele mici, puţini sunt cei care au încredere în sistemul electronic de plată. În plus, nu toate tipurile de asigurări se pretează pentru vânzarea online. Spre deosebire de produsele complexe, cum ar fi cele de viaţă sau de protecţie financiară, poliţele RCA, carte verde, cele medicale pentru călătorii în străinătate, de malpraxis şi chiar CASCO nu implică multe calcule complicate sau verificări în detaliu, mai ales dacă se merge pe principiul bunei-credinţe. La RCA, nu ai de comparat decât tariful şi brandul asigurătorului care emite poliţa.
Achitarea acesteia se poate face prin transfer bancar, card bancar electronic (e-payment) sau telefon mobil, în afară de modalităţile clasice de plată. Transmiterea ei către client este posibilă şi prin poştă sau curier, cu plata la destinaţie, în maximum 48 de ore, oriunde în ţară. De regulă, acestea trebuie semnate şi eventual returnate către societatea de asigurare sau către broker într-un plic autodestinat, primit odată cu celelalte documente. Pentru tranzacţiile electronice se folosesc soluţii IT: GeCad (E-payment) sau DotCommerce, de exemplu. În viitor, se va putea emite poliţa de acasă, fără a mai fi implicat un curier, prin servicii de semnătură electronică.
„Ne adresăm persoanelor al căror timp costă mulţi bani, iar o „plimbare“ pe la societăţi de asigurare i-ar costa mai mult decât orice fel de comision. Prin urmare, suntem în căutarea unor parteneri serioşi pentru a dezvolta funcţia de plată online“, spune Eugen Stănică, project manager.
Clienţii poliţelor online au, în general, între 30 şi 45 ani, deţin un card bancar şi au un loc de muncă ce le răpeşte mult din timpul liber. Sunt însă şi excepţii. „Primul client, un pensionar, ne-a furnizat pe e-mail o copie scanată a talonului de pensie“, îşi aminteşte Cristian Anghel, general manager Capital & Alliance Insurance Broker.
Prin vânzarea online, societăţile de asigurări îşi reduc cheltuielile de promovare a produselor şi de contactare a clienţilor. De asemenea, popularitatea produselor creşte, iar consumatorul se poate informa complet asupra avantajelor fiecărui produs. În plus, publicitatea pe internet costă mai puţin decât cea TV. n

Ce câştigi şi ce pierzi cu varianta online

Avantaje
• Asiguratul găseşte într-un singur loc toate ofertele.
• Nu este condiţionat de programul asigurătorilor. Site-ul trimite alerte la scadenţa de plată. Reînnoire mai uşoară a poliţei.
• Pentru asigurători şi brokeri: logistica, costuri reduse, promovarea mult mai eficientă şi targetată.
Dezavantaje
• Perioadă mare între momentul plăţii şi intrarea banilor în conturile asigurătorului.
• Contact depersonalizat cu clientul. Costuri suplimentare de curierat, în unele cazuri.

Online, doar poliţele simple

Mediul online este propice vânzărilor de poliţe simple, cu condiţii deja cunoscute de cumpărători. Produsele complexe sau cele destinate persoanelor juridice nu pot fi vândute astfel.

Cel puţin cinci brokeri şi doi asigurători oferă poliţe online, cu plata direct pe internet. Numărul celor care intenţionează să introducă acest tip de servicii în următorii doi ani este mult mai mare.

Vânzările cu plata online nu ating nici a suta parte din volumul pieţei de asigurări. Potenţialul acestui canal de distribuţie este însă imens, reprezentând o nişă pentru asigurătorii de talie mică şi un instrument de marketing pentru marii jucători.
„Este un business care, în următorii doi ani, va aduce doar recunoaştere între clienţi, dar nu şi bani. Nu poţi vorbi de recuperarea investiţiei mai devreme de doi ani“, crede Cristian Anghel, general manager Capital & Alliance Insurance Broker. Conform acestuia, numărul utilizatorilor online, cuantificat de către principalii operatori de internet, se regăseşte în jurul a patru milioane, iar potenţiali cumpărători de asigurări în mediul internet sunt circa 200.000. Potenţialul de afaceri fiind foarte bun, firma va lansa în perioada următoare un site dedicat asigurărilor de locuinţe şi bunuri din gospodărie.
Primii care au introdus serviciile online în asigurări sunt brokerii. „Din decembrie 2005 şi până în prezent, am încheiat 247 poliţe online, acestea reprezentând 2,3% din total pe clasa de RCA“, spune Mihai Mehedinţu, preşedinte brokerului ROMASIG. „Doar 3% din cererile de ofertă se finalizează online şi circa 3%-5% - offline, prin comunicări telefonice sau la unul din sediile noastre“, spun reprezentanţii INK Broker. Compania de brokeraj Asigest are, de asemenea, un site specializat pe vânzarea online, cu un brand separat de cel al companiei. Conform reprezentanţilor societăţii, pentru poliţele de asigurare care nu se pretează la servicii de plată electronică, rata de succes a solicitărilor venite prin intermediul site-ului web se apropie de 50%. Ceilalţi, adică asigurătorii, de la mic la mare, au şi ei în plan implementarea vânzării online. Alliantz-Ţiriac are deja pe site instrumente complexe de cotare a primelor.

Compania va introduce şi vânzarea electronică, în cel mult un an. Şi Asirom are în vedere acest lucru. Asitrans a pus la punct chiar o strategie în acest sens şi va introduce, în scurt timp, servicii online pentru poliţele simple, cum sunt cele auto. Reprezentanţii companiei nu cred însă că acest canal de distribuţie va înregistra un succes important mai devreme de doi ani de la data aderării României la UE, tendinţa fiind similară celei din Polonia. RAI Asigurări vinde online poliţe medicale de călătorie în străinătate, din luna aprilie a acestui an, prin internet fiind emise circa 10% din totalul contractelor. „Cred că anul viitor vânzările online pe acest tip de asigurări vor ajunge la 35-40%“, spune Iuliana Trică, director Asigurări Medicale şi Accidente de la RAI. „Mulţi clienţi folosesc oricum internetul pentru a-şi rezerva şi achita bilete şi camere de hotel, fiind deja obişnuiţi cu această modalitate de plată“, explică aceasta.

Şi City Insurance foloseşte internetul pentru a vinde asigurări de asistenţă medicală pentru călătorii în străinătate. „Astfel, noi ne reducem costurile, iar clientul economiseşte timp“, spune Alexandra Blănaru, director administrativ al societăţii. Printre site-urile care oferă servicii online pentru asigurări se numără atât ale asigurătorilor RAI şi City Insurance, cât şi adrese precum bursaasigurarilor.ro, politeonline.ro, asigura.ro, inkbroker.ro, raspunderecivilaauto.ro, asiguraricasco.ro, asigur.com, portaldeasigurari.ro, 1asig.ro, btwc.ro, erca.ro, asig.ro. Şi portalul Neogen va lansa poliţe online.

Mai mulţi asiguraţi pe net
«Estimăm o creştere mai mare decât piaţa asigurărilor în ansamblu, respectiv un ritm anual de 40%. Suntem favorizaţi şi de creşterea accelerată a numărului de utilizatori de internet, precum şi de numărul conexiunilor în bandă largă.»
Dan Ciceu, Branch Manager Asigest, www.asigur.com





Articol de
Zavoianu Dan - Revista Capital

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu